Анализ и оценка на вредното въздействие на транспорта върху околната среда в градовете
Автори: Ташко Минков, Светла Цветкова
Резюме
Като всеки голям град с увеличаващо се население и София се изправи пред големия проблем с интензификацията на автомобилния трафик и значителното влошаване на качествата на околната среда. Автомобилите са един от основните замърсители в града, отделяйки над 200 вредни вещества в резултат от изгарянето на течни горива, имащи нефтен произход. Задръстванията, които насищат все повече градската среда, не само в т. нар. пикови часове, значително допринасят за усложняването на този проблем. Допълнително те са причината за увеличаване на шума, възникване на повече пътно-транспортни произшествия и загуба на време в удълженото придвижване от една точка до друга. Засега ефектът от развитието на линиите на метрополитена и цялостното подобряване на пътната инфраструктура в града е нищожен, поради правилото, че допълнителният капацитет привлича и допълнителни превозни средства. Това увлича все повече привърженици към идеята, че е необходим нов подход при управлението и развитието на транспортната система на града. Той се характеризира с по-малко инвестиции в разширяване на пътната инфраструктура и преобладаващо финансиране на алтернативни транспортни решения. За да имат ефект, мерките за намаляване на вредното въздействие на транспорта върху околната среда в град София трябва да са съчетани с подходяща икономическа и данъчна политика.
Analyzing and Evaluating the Harmful Influence of Transport on the Environment in the Urban Areas
Like any major city with growing population, Sofia has also faced the big issue of intensifying automobile traffic and significant worsening of the qualities of the environment. Automobiles are one of the primary pollutants in an urban environment, emitting over 200 harmful substances as a result of burning liquid fuels derived from petroleum. Traffic jams that are increasingly saturating the urban environment, and not just in the so-called rush hour, contribute significantly to the complication of this problem. In addition, they are the reason for the increase in noise, the rising number of traffic accidents and the loss of time in the prolonged movement from one point to another. At present, the effect from the development of subway lines and the overall improvement of road infrastructure in the city is minute because of the rule that additional capacity attracts additional means of transport. This draws more and more supporters to the idea that a new approach is necessary in the management and development of the city’s transport system. It is characterized by fewer investments in the expansion of road infrastructure and a prevalent financing of alternative transport solutions. In order for the measures to be effective, they have to be coordinated with the appropriate economic and tax policies.