Логистичните услуги, техника и софтуер в България през призмата на производствените и търговските предприятия и тяхната конкурентна стратегия
Автор: Мирослава Раковска
Резюме
Логистичният аутсорсинг е често срещана практика сред производствените и търговските предприятия. Като клиенти на логистичния сектор, техните възприятия по отношение на предлаганите в България логистична техника, софтуер и услуги, както и ползваните от тях логистични услуги, са важни за развитието на логистичния сектор и на логистиката в страната ни. На базата на емпирични данни настоящото изследване оценява наличността, качеството и цената на предлаганата логистична техника, софтуер и услуги през призмата на производствените и търговските предприятия, степента на ползване на различни логистични услуги от тях, както и съществуващите различия между предприятията по вид, големина и възприета стратегия. Изведени са и конкурентните предимства, които се постигат с ползването на различни видове услуги. За анализа на данните се прилагат методите на дескриптивната статистика и тези за проверка на статистически хипотези. Наличието на различия между изследваните предприятия по вид и по възприета фирмена стратегия се установява посредством t-тест. Влиянието на големината на предприятията върху ползваните услуги се оценява посредством непараметричния аналог на еднофакторния дисперсионен анализ – теста на Кръскал-Уолис, а връзките между различните измерения на конкурентоспособността и ползваните логистични услуги – чрез коефициентите на корелация на ранговете на Спирман. Изследването разкрива, че са необходими подобрения на съотношението качество/цена на повечето услуги и усъвършенстване на способностите на логистичните компании във връзка с предоставянето на услуги, добавящи стойност, услуги по управлението на дистрибуцията/снабдяването на клиентите и предоставянето на цялостни логистични пакети. Приведени са доказателства, че предприятия, които ползват разнообразни видове логистични услуги, освен традиционните транспорт и складиране, постигат по-висока конкурентоспособност по различни нейни измерения, имащи предимно диференциращ характер.
Logistics Services, Technics and Software in Bulgaria from the Perspective of the Manufacturing and Trading Enterprises and Their Competitive Strategy
Logistics outsourcing is an increasingly common practice among manufacturing and trading enterprises. Being customers of the logistics sector, their perceptions of the supplied logistics technics, software и services in Bulgaria, as well as the used logistics services by them, are important for the development of the logistics sector and logistics in our country. On the basis of empirical data this study evaluates the availability, quality and price of the supplied logistics services, technics and software from the point of view of the manufacturing and trading enterprises, the extent of usage of the different logistics services, as well as the existing differences between enterprises concerning their type, size and strategy. The competitive advantages that are achieved through the usage of some services are outlined too. The methods of descriptive statistics and statistical hypothesis testing are applied for data analysis. The existence of differences between the studied enterprises concerning their type and strategy is determined through t-test. The impact of the enterprises’ size on the used services is estimated trough the nonparametric equivalent of one-way analysis of variance - the Kruskal–Wallis test, and the relationships between the different dimensions of competitiveness and the used logistics services – through Spearman‘s rank correlation coefficients. The study finds out that it is necessary to improve the ratio between quality and price of most services and the capabilities of logistics companies in relation to providing value-added services, management of distribution/procurement for their customers and total logistics packages. Evidences are brought fourth that enterprises using a variety of logistics services, besides the traditional transportation and warehousing, achieve a higher level of competitiveness concerning its different dimensions, especially those ones that have mainly a differentiating character.