Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Логистичните услуги, техника и софтуер в България през призмата на производствените и търговските предприятия и тяхната конкурентна стратегия

Резюме

Логистичният аутсорсинг е често срещана практика сред производ­ствените и търговските предприятия. Като клиенти на логистичния сектор, тех­ните възприятия по отношение на предла­ганите в България логистична техника, соф­туер и услуги, както и ползваните от тях логистични услуги, са важни за развитието на логистичния сектор и на логистиката в страната ни. На базата на емпирични данни настоящото изследване оценява на­личността, качеството и цената на пред­лаганата логистична техника, софтуер и услуги през призмата на производствените и търговските предприятия, степента на ползване на различни логистични услуги от тях, както и съществуващите различия между предприятията по вид, големина и възприета стратегия. Изведени са и конку­рентните предимства, които се постигат с ползването на различни видове услуги. За анализа на данните се прилагат ме­тодите на дескриптивната статисти­ка и тези за проверка на статистически хипотези. Наличието на различия между изследваните предприятия по вид и по въз­приета фирмена стратегия се установява посредством t-тест. Влиянието на големи­ната на предприятията върху ползваните услуги се оценява посредством непараме­тричния аналог на еднофакторния диспер­сионен анализ – теста на Кръскал-Уолис, а връзките между различните измерения на конкурентоспособността и ползваните ло­гистични услуги – чрез коефициентите на корелация на ранговете на Спирман. Изследването разкрива, че са необходи­ми подобрения на съотношението качест­во/цена на повечето услуги и усъвършенст­ване на способностите на логистичните компании във връзка с предоставянето на услуги, добавящи стойност, услуги по упра­влението на дистрибуцията/снабдяването на клиентите и предоставянето на цялост­ни логистични пакети. Приведени са дока­зателства, че предприятия, които ползват разнообразни видове логистични услуги, освен традиционните транспорт и склади­ране, постигат по-висока конкурентоспосо­бност по различни нейни измерения, имащи предимно диференциращ характер. 

Logistics Services, Technics and Software in Bulgaria from the Perspective of the Manufacturing and Trading Enterprises and Their Competitive Strategy

Logistics outsourcing is an increasingly com­mon practice among manufacturing and trading enterprises. Being customers of the logistics sector, their perceptions of the supplied logis­tics technics, software и services in Bulgaria, as well as the used logistics services by them, are important for the development of the logistics sector and logistics in our country. On the basis of empirical data this study evaluates the avail­ability, quality and price of the supplied logistics services, technics and software from the point of view of the manufacturing and trading enter­prises, the extent of usage of the different logis­tics services, as well as the existing differences between enterprises concerning their type, size and strategy. The competitive advantages that are achieved through the usage of some ser­vices are outlined too. The methods of descriptive statistics and statistical hypothesis testing are applied for data analysis. The existence of differences between the studied enterprises concerning their type and strategy is determined through t-test. The impact of the enterprises’ size on the used services is estimated trough the non­parametric equivalent of one-way analysis of variance - the Kruskal–Wallis test, and the re­lationships between the different dimensions of competitiveness and the used logistics ser­vices – through Spearman‘s rank correlation coefficients. The study finds out that it is necessary to improve the ratio between quality and price of most services and the capabilities of logistics companies in relation to providing value-added services, management of distribution/procure­ment for their customers and total logistics packages. Evidences are brought fourth that enterprises using a variety of logistics services, besides the traditional transportation and ware­housing, achieve a higher level of competi­tiveness concerning its different dimensions, especially those ones that have mainly a dif­ferentiating character.

Ключови думи

логистичен аутсорсинг, логистични услуги, логистична техника, логистичен софтуер.
Свалете 2_IA_br_2 2017_BG.pdf