Теории за интернационализация на фирмите – (не)приложимост за микро- и малките авиоспедиторски фирми на българския пазар
Автор: Владислав Цветанов
Резюме
Настоящата статия разглежда аспекти на популярността на теории за интернационализация на дейността и тяхната (не)приложимост сред микро- и малките авиоспедиторски фирми на българския пазар. Теориите за интернационализация са систематизирани от учените добри практики на успешно интернационализирали се фирми. В стремежа към универсалност на съответния теоретичен модел учените се отдалечават, в една или друга степен, от конкретните: бизнес ситуации в изследваните компании, организационно-управленска структура, личността на бизнес лидерите, културата на правене на бизнес, провежданата икономическа политика, национална бизнес инфраструктура и други. Засилената турбуленция и бизнес динамика, след навлизането на интернет, променят начина на правене на бизнес и поставят под съмнение приложимостта на редица теории за интернационализация към днешните бизнес условия в България. Отговорът на въпроса за (не)приложимостта е потърсен сред интернационализираните, поради естеството на своята дейност, микро- и малки предприятия в сектора на авиоспедиторските фирми, чрез лично интервюиране от автора, през периода февруари-ноември 2014 година, на 26.7 % от компаниите, осъществяващи дейност през Летище София.
Firms’ Internalisation Theories – (non) applicability for Micro- and Small Enterprises in the Bulgarian Airfreight Forwarding Market
The article discusses aspects of the popularity of firms’ internationalisation theories and their (non)applicability among micro and small enterprises in the Bulgarian market. The theories of internationalisation are classified best practices of successfully internationalised companies. In an effort to create a universal theoretical model scientists move away, in one or another aspect, from the concrete: business situations in the companies, organizational management structures, the personality of the business leaders, the business culture, the relevant economic policy, the national business infrastructure and others. The increased turbulence and business dynamics after the advent of the Internet, changed the way of doing business and questioned the applicability for today’s business conditions in Bulgaria of a number of internationalisation theories. The answer to the question of (non) applicability is sought among internationalized, due to the nature of its activities, micro and small enterprises in the airfreight forwarders sector, through personal interviews of 26.7% of companies operating in Sofia Airport, during the Feb-Nov 2014 period.