Дигитална трансформация на бизнеса
Автор: Миланка Славова
Резюме
Целта на статията е да изследва различни подходи за изучаване на явлението „дигитална трансформация на бизнеса“. В статията е аргументирано разбирането, че дигиталната трансформация често води до разрушителни иновации, които променят конкурентната среда в резултат на появата на нови динамично развиващи се компании. Тя обаче създава възможности за разширяването на бизнеса и на съществуващите компании. Дигиталната трансформация е организационна промяна, която е породена от бурното развитие и приложение на дигиталните технологии в бизнеса. Въз основа на проучване на публикации на водещи изследователи и консултантски компании са представени възможни начини за структуриране на процеса на промяна. Независимо от различията, преобладава становището, че успехът зависи от промени в стратегията, лидерството и организационната култура. Приоритетите за дигитална трансформация на бизнес модела, връзките с клиента и бизнес процесите зависи от особеностите на производството и услугите, които фирмите предлагат. В статията са посочени примери за дигитални решения на фирми на българския пазар.
Digital Business Transformation
The purpose of the article is to research different approaches for studying the “digital transformation of business” phenomenon. The article supports the understanding that digital transformation often leads to destructive innovations which change the competitive environment as a result of the emergence of new dynamically developing companies. However, it creates also opportunities for the business expansion of the existing companies. Digital transformation is an organizational change that arises from the tremendous development and application of digital technology in business. Possible ways of structuring the process of change are presented based on the survey of publications by leading researchers and consultant companies. Despite the differences, the predominant position is that success depends on changes in strategy, leadership and organizational culture. The priorities for the digital transformation of the business model, customer relations and business processes depend on the peculiarities of the production and services that firms offer. The article gives examples for digital decisions of companies on the Bulgarian market.