Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Основни положения на икономическата и правна концепция на изпълнението

Резюме

Предмет на настоящото из­следване са анализът и съпоставката меж­ду изпълнението от страна на организаци­ите от частния сектор1 и това, осъщест­вявано от организациите от публичния сек­тор. Анализът и сравнението ще обхване и индивидуалното изпълнение от страна на служителите в организациите от частния сектор, респ. изпълнението от страна на една обособена група, а именно – държавни­те служители, което те осъществяват в организациите от публичния сектор. Като основа за анализа ще бъдат използвани утвърдени понятия от науката за управление на организациите (т. нар. мениджмънт), от публичната администрация и от дър­жавнослужебното право. В обобщение, сравнението, което след­ва да се направи между изпълнението в частния сектор и изпълнението в публич­ния сектор, е в следния смисъл: 1. Дейностите, които организациите от частния сектор изпълняват, се опреде­лят от предмета им на дейност. Дей­ностите, които организациите от пуб­личния сектор изпълняват, се определят от функциите, установени в нормативни­те актове за съответната организация. 2. Основната цел, която организациите от частния сектор се стремят да из­пълнят чрез своята дейност, е иконо­мическа печалба. Тя им позволява да продължат да съществуват и да осъ­ществяват своята дейност. Органи­зациите от публичния сектор имат за своя основна цел задоволяване на об­ществения интерес. Доколкото тяхно­то финансиране е осигурено, дейността им не е в пряка зависимост от наличи­ето на печалба. При нормативното оп­ределяне на техните функции следва да се държи сметка, че организациите от публичния сектор не следва да имат за цел постигане на икономическа печалба. 3. Изпълнението на задълженията от стра­на на държавните служители се характе­ризира с висока степен на нормативна уреденост и може да се направи извод, че този вид изпълнение е правно институ­ционализирано. Изпълнението на задачи­те от страна на служителите в организациите от частния сектор не е в такава висока степен нормативно уредено. Доколкото правната наука разглежда изпълнението и като производство (регу­лиран от правото и последователно осъ­ществяван динамичен фактически състав), следва да се посочи, че вън от предмета на изследването остават нормите на Данъч­но-осигурителния процесуален кодекс, Адми­нистративнопроцесуалния кодекс, Закона за административните нарушения и наказа­ния, Закона за задълженията и договорите и Гражданския процесуалнен кодекс.

Basic Principles of the Economic and Legal Concept of the Performance

The subject of the present study is the anal­ysis and the comparison between the perfor­mance in Public sector organizations and the performance in Private sector organizations. The analysis and the comparison included also personal employee performance in Private sec­tor and respectively civil servants performance in Public sector. The analysis is based on the key concepts of Management, Public Adminis­tration and Civil Service Law. Generally the comparison that has to be done between the performance in the Private and Public sector is the following: The Activities of Private sector organizations shall be defined by their economic enterprise. The Activities of Public sector organizations shall be defined by their legal functions. The primary purpose of Private sector orga­nizations is their striving for economic profit. It al­lows them to exist and still doing their Activities. The Public sector organizations have to satisfy the public interest. Generally as far their finance is guaranteed, the activity of Public sector orga­nizations doesn’t depend on profit. When the le­gal functions of Public sector organizations are defining must be considered that they shouldn’t have the purpose of producing the profit. The Performance of duties by the civil ser­vants has the high level of legal regulation. The conclusion is that this kind of performance is legal institute. Employee performance in Private sector organizations.

Ключови думи

изпълнение, организации в публичния сектор, организации в частния сектор, държавни служители
Свалете Stoyanov_Alternativi_4_ 2016_bg.pdf