Икономически аспекти на изкуствения интелект в творческите индустрии
Автор: Димитър Ганчев
Резюме
Изкуственият интелект (ИИ) се превърна в неразделна част от творческите пазари. Той има двойствена функция, като от една страна може да се разглежда като ресурс, а от друга страна като краен продукт. Като ресурс ИИ е технологично решение, което при взаимодействието си с творчески ресурси се превръща в продукт, който може да има характеристиките на творчески продукт. Икономическият живот на тези продукти се определя от законодателството и практиката в областта на интелектуалната собственост, тъй като творческите пазари са основно пазари на права. Тази двойствена природа на ИИ предполага, че той придобива икономически функции и характеристики, които имат важни последици върху търсенето и предлагането, създаването на стойност, повишаването на ефективността и производителността. ИИ създава многобройни възможности, но и предизвиква сътресения на традиционните творчески пазари и задълбочава цифровото разделение. ИИ се превръща в област от стратегическо значение за правителствата и фирмите.
Economic Impact of Artificial Intelligence on the Creative Industries
Artificial intelligence (AI) has become an integral part of creative markets. It has a dual nature and it can be considered both as an input and as an output. As an input AI presents a technological solution, which in its interaction with other creative inputs can be transformed into economic outputs with the characteristics of creative products. The economic life of these products is shaped by intellectual property legislation and practice, as creative markets are basically rights markets. This dual nature of AI suggests that AI acquires economic functions and characteristics, which have major consequences in terms of demand and supply, value generation, efficiency gains and productivity. While AI creates numerous opportunities it disrupts traditional creative markets and widens the digital divide. AI becomes an area of strategic importance to governments and companies.