Емоционалната интелигентност като фактор за формиране личността на лидера в общинската администрация на територията на Република България
Автори: Надя Миронова, Лорета Трайкова
Резюме
Тази статия си поставя за цел да изследва и представи емоционалната интелигентност като фактор, който оказва влияние върху формиране образа на лидера на примера на общинската администрация в Република България. Използвани са данни от самостоятелно онлайн анкетно допитване сред кметовете в общините на територията на Република България, както и районните кметове на градовете София, Пловдив и Варна. Изследването стартира през юни 2022 г. и приключи през септември 2023 г., като към момента на изготвяне на статията са получени отговорите на 57 от кметовете. В настоящата статия акцент ще бъде поставен на един от въпросниците, използвани при изследването. Той включва 30 въпроса и е насочен към измерване нивото на емоционална интелигентност на изследваните кметове. Методите за анализ, които са използвани, са метод на групировките, изчисляване на средна аритметична величина, корелационен анализ и проверка на статистически хипотези. Анализът идентифицира средните стойности на емоционална интелигентност общо, както и поотделно по критерий пол. Направен е сравнителен анализ между получените данни за средните стойности на емоционална интелигентност на изследваните кметове, като представители на местното самоуправление (публичната администрация) и данните от проведено проучване със същия въпросник в бизнес организации. Въз основа на изведените средни стойности на емоционална интелигентност на кметовете може да се изгради профил, чрез който да бъдат селектирани кандидатите за обществени позиции. В бъдеще може да се изследва взаимовръзка между емоционална интелигентност и лидерство, както и да се търси връзка между коефициента на емоционална интелигентност и притежаваните личностни качества на кмета, отражението им върху финансовите и икономически показатели на съответната община/район, мандатността и представяне на кмета и общината/района в публичното пространство.
Emotional Intelligence аs а Factor for Forming the Personality of the Leader in the Municipal Administration on the Territory of the Republic of Bulgaria
This article aims to investigate and present emotional intelligence as a factor that influences the formation of the leader’s image on the example of the municipal administration in the Republic of Bulgaria. The study draws on data from an online survey among the mayors in the municipalities on the territory of the Republic of Bulgaria, as well as the regional mayors of the cities of Sofia, Plovdiv and Varna. The survey started in June 2022 and ended in September 2023, and at the time of writing the responses of 57 of the mayors have been received. In this article, emphasis is placed on one of the questionnaires used in the study. It includes 30 questions and is aimed at measuring the level of emotional intelligence of the surveyed mayors. The methods which are applied for the data analysis are descriptive statistics, calculation of mean values, correlation analysis and testing of statistical hypotheses. The analysis identifies the mean values of emotional intelligence in general, as well as separately by gender criteria. A comparative analysis is made between the obtained results on the mean values of emotional intelligence of the investigated mayors, as representatives of the local self-government (public administration), and the data from a survey conducted with the same questionnaire in business organizations. Based on the observed mean values of emotional intelligence of the mayors, a profile can be built through which the candidates for public positions can be selected. In the future, a relationship between emotional intelligence and leadership can be investigated, as well as a relationship between the emotional intelligence coefficient and the mayor’s personal qualities, their reflection on the financial and economic indicators of the respective municipality/district, the mandate and performance of the mayor and the municipality/district in the public space.