Приложение на инoвативни методи в процеса на обучението – предизвикателства и възможности
Автори: Маргарита Атанасова, Антон Кръстев
Резюме
Основната цел на настоящата статия*** е да се очертаят както редица предизвикателства/бариери, които затрудняват успешното прилагане на иновативни методи за обучение, така и възможни насоки за тяхното преодоляване. Основен информационен източник са резултати от проведено анкетно проучване сред преподаватели, в което те представят свои субективни оценки за приложението на иновативни методи в процеса на обучение. Резултатите от изследването очертават редица предизвикателства/бариери в процеса на приложение на иновативни методи за обучение, сред които се откроява водещата роля на времевия ресурс, който преподавателят трябва да инвестира както за подготовка на приложението на иновативни методи, така и за осъществяване на обратна връзка. Проведеното анкетно проучване показва, че възможностите за преодоляване на предизвикателствата и трудностите се свързват с редица насоки за бъдещи действия, сред които с най-висока подкрепа от респондентите се очертава осигуряването на достъп до: подходящи обучения (вкл. off-line) за усъвършенстване на уменията на преподавателите за приложение на иновативни методи в процеса на обучение“; база данни с конкретни примери за прилагане на иновативни методи за обучение; подходящи ел. ресурси, които могат да се ползват при подготовката и приложението на иновативни методи за обучение в учебния процес.
Application of Innovative Methods in the Learning Process – Challenges and Opportunities
The main purpose of this article is to outline the challenges/barriers that hinder the successful implementation of innovative teaching methods and possible ways to overcome them. The main source of information are the results of a survey conducted among teachers, in which they present their subjective assessments of the application of innovative methods in the learning process. The conducted survey shows that the possibilities for overcoming the challenges and difficulties are related to a number of guidelines for future actions, among which the highest support from the respondents has the provision of access to: appropriate training to improve the skills of teachers to apply innovative methods in the learning process; database with appropriate electronic resources for application of innovative teaching methods in the learning process.