Най-новият брой
Том
29
година
2023
Брой
4

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Антикорупционни критерии за оценка на качеството на дейността на съдебната система

Резюме

Антикорупционни критерии за оценка на качеството на дейността на съдебната система

Според проучване на Евробарометър съществува широк обществен консенсус, че трябва да се действа решително, бързо и неотложно срещу корупцията и организираната престъпност, за да може да се осъществи реформата в съдебната система. За България това продължава да бъде голям проблем, който в продължение на 26 демократични години всички правителства и депутати „решават“ с писмени документи, които изобилстват с текстове за участие и контрол на гражданското общество, за наличието на политическа воля, но осъдените са единици, а над прокуратурата е „само Господ”. Нормативната уредба има вратички, съдебната практика не следва единни принципи, липсват критерии за контрол и механизъм за оценка на дейността на магистратите и МВР – под мантрата на тяхната независимост. Независима съдебна система ДА, но отговорна за своите действия и решения! Един от основните принципи на демокрацията е носене на отговорност от всеки субект за неговите действия, бездействия, решения и нанесени щети, особено когато за тях получава възнаграждение от държавния бюджет. Промяната в конституцията е само една брънка от веригата, която може да въведе прозрачен ред в дейността на ВСС. Остава за решение на по-съществения въпрос да се въведат критерии и механизми за оценка на качеството на работата на отделния магистрат, което да е обвързано с носене на професионална отговорност. Това е така, защото съотношението на съдебните служители към населението на България е едно от най- високите за страните от Източна Европа; съотношението на брутната заплата на съдиите към брутната средна заплата в България също е едно от най-високите и е на второ място след това в Румъния. Водени от принципа „носене на отговорност”, в настоящата статия предлагаме модел на критерии, характеризиращи механизма за оценка на професионалните качества на магистратите. Цел – определяне критерии за оценка качеството на дейността на съдебната система, чийто механизъм да влияе върху професионалното развитие на магистратите. Обект – системите за действие на съдебната система. Предмет – оценка на възможностите на критериите за носене на професионална отговорност от магистратите към съдебната система и обществото, които да доведат до постигане на ефективност и минимизиране на щетите за държавния бюджет от действия, бездействия и техни решения. 

Anti-corruption Criteria for Quality Evaluation of the Activities of the Judiciary System

The Supreme Judicial Council (SJC) has broad powers to manage and organize the Bulgarian judicial system. Although some important steps have been undertaken to reform its management, „SJC is not seen widely as an autonomous and independent body which is able to effectively defend the independence of the judiciary against the executive and legislative power.“ The work of the SJC continued to be the subject of controversy, with numerous cases of irregularities. Furthermore, over time between SJC and his Civic Council, created to represent civil society, settled a tense atmosphere because of statements by representatives of civil society that their views are not taken into account appropriately According to the Eurobarometer there is a broad public consensus that we must act decisively, quickly and urgently against corruption, organized crime, in order to implement the reform in the judiciary. It continues to be a problem for Bulgaria for the last 26 democratic years which all governments and lawmakers have tried to solve by written documents that abound with texts of participation and control of civil society, shows existence of political will, but the convicted are few and over the prosecution stays „only God“. Legislation has loopholes, jurisprudence does not follow uniform principles, no criteria for monitoring and evaluation mechanism work of magistrates and the Ministry of Interior, under the mantra of their independence. An independent judiciary YES, but responsible for their actions and decisions! One of the basic principles of democracy is the liability of any individual for their actions, omissions, decisions and damage, especially if they are paid for it by the state budget. Changing the constitution is just one tiny part of the chain, which can establish a transparent procedure in the work of the SJC. It remains to be decided a crucial question to establish the criteria and mechanisms for assessing the quality of work of individual magistrates, which is bound to carry professional liability. This is because the ratio of judicial officers per rata population of Bulgaria is 2.7, which is one of the highest in Eastern Europe, and the ratio of the gross salary of judges compared to the gross average salary in Bulgaria is one of the highest and it is second only to Romania. Guided by the principle „carrying the responsibility“ this article proposes a model of criteriawhich characterizes the mechanism for assessing the professional qualities of magistrates. Goal - setting criteria for assessing the quality of work of the judicial system, whose mechanism will influence the professional development of magistrates. Object – systems of action of the judiciary. Subject - evaluating the opportunities of the criteria for carrying professional liability of the magistrates of the judiciary, leading to achieve efficiency and minimize damage to the state budget of acts, omissions and their solutions.

Ключови думи

оценка, корупция, контрол, съдебна система, критерии, стратегии, Европейска комисия
Свалете 11_Milka_br3_2016_bg.pdf