Аналитични възможности на основните показатели в хотелиерската индустрия
Автор: Иванка Николова
Резюме
Аналитични възможности на основните показатели в хотелиерската индустрия
Настоящата статия се състои от две части. Първата е теоретична и в нея се разглеждат познавателната същност, предимствата и недостатъците, начините на измерване и аналитичните възможности на основните показатели в хотелиерската индустрия – „приходи от налична стая” – revenue per available room (RevPAR), „нетни приходи от налична стая” – net revenue per available room (NRevPAR), „коригиран приход от налична стая” – adjusted revenue per available room (ARPAR), „брутна оперативна печалба от налична стая” – gross operating profit per available room (GOPPAR). Акцентът е поставен върху измерителя „приходи от налична стая” (RevPAR), придобил устойчи- вост и признание като оптималния инструмент за целите на сравнението в хотелиер- ската индустрия. Втората част е практико-приложна. Въз основа на данни за периода 2008-2014 г. и прогнози за 2015 и 2016 г. са изследвани измененията в показателя „при- ходи от налична стая“ (RevPar) за висококатегорийни бизнес хотели в десет водещи туристически града в Европа. Сравнителни- ят анализ установи изменения в лидерската позиция на бизнес хотелите по приходи от налична стая в европейските градове. Анализиран е начинът, по който са се осъществили промените в равнището на приходите от налична стая, като са използвани два вида темпове на растеж – при верижна и постоянна основа. С помощта на принципа на научната абстракция, който е реализиран чрез метода на верижното заместване, е установен приносът на факторите „среднодневна цена“ и „заетост“ за положителния растеж на приходите от налични стаи през изследвания период. Потвърждава се необходимостта от внимателно управление на съотношението между „среднодневна цена“ и „заетост“, което се явява от фундаментално значение за успеха на всеки хотел.
Analytical Potential of the Major Indicators in Hospitality Industry
The article consists of two parts. The first one is theoretical and considers the cognitive nature, the advantages and disadvantages, the methods of measuring and the analytical potential of the major indicators in hospitality industry: revenue per available room (RevPAR), net revenue per available room (NRevPAR), adjusted revenue per available room (ARPAR), gross operating profit per vailable room (GOPAR). Special emphasis is put on the revenue per available room indicator (RevPAR) which has been recognised as the optimal tool for comparisons in hospitality industry owing to its sustainability. The nature of the second part of the article is of practical application. The changes in the revenue per available room (RevPar) indicator for high category business hotels in ten leading European tourist cities have been analysed based on data for the period 2008-2014 as well as on forecasts for the years 2015 and 2016. The comparative analysis revealed changes in the leadership in the sector of business hotels based on the revenue per available room (RevPAR) indicator. The way the changes in the rate of the revenue per available room (RevPAR) indicator have taken place has also been analysed through the use of two types of growth rate – growth rate on a chain-weighted basis and on a fixed basis. Applying the principle of scientific abstraction through the use of the chain substitution method the author has demonstrated the importance of the indicators of average daily rate and occupancy for the positive growth in the revenue per available room for the survey period. The necessity for careful management of the average daily rate - occupancy has been confirmed and it is this ratio that is of crucial importance for a hotel’s success.