Предизвикателства пред иновациите в банковата сигурност
Автор: Петя Биолчева
Резюме
Възможностите, които предоставя „Индустрия 4.0“ с голяма сила навлизат в банковия сектор и специално в банковата сигурност. Информационните технологии, телекомуникациите, защитните системи и мониторинга се сливат в една цяла интегрирана система за сигурност. Все още е невъзможно да се каже точно как ще изглежда сигурността на банките в бъдеще. Важно е да се има предвид, че интегрираната система за сигурност ще може да се самоорганизира, процесите в нея ще се изготвят автоматизирано според идентифицираната необходимост. Въпреки високата степен на съвършенство на банковата сигурност, човекът ще остане съществена част от света на „Индустрия 4.0“ – като ръководител, които ще използва своя интелект, за да задава всичките процеси и процедури предварително. За реализацията на „Индустрия 4.0“ банките трябва да въведат различни иновации, с помощта на които да се постигне необходимото ниво на сигурност, отговарящо на динамичните изменения в средата на банковия сектор. Обектът на изследване в настоящия материал са търговските банки, развиващи дейност в България. Дефинирани са принудителните иновации, които банките трябва да въведат, за да отговорят на изискванията на Европейското законодателство, както и тези с избирателен характер. Разкрито е състоянието на банките по отношение на въвежданите иновации.
The Challenges to innovations in Bank Security
The opportunities that Industry 4.0 provides come into the banking sector with great power, especially in banking security. Information technologies, telecommunications, security systems and monitoring merge into an integrated security system. It is still impossible to say exactly what bank security will look like in the future. It is important to keep in mind that the integrated security system will be able to self-organize; the processes in it will be automated according to the identified need. Despite the high degree of perfection of banking security, people will remain a significant part of the Industry 4.0 world – as managers who will use their intellect to set all processes and procedures in advance. For Industry 4.0, banks need to introduce a variety of innovations to help achieve the required level of security that responds to dynamic changes in the banking environment. The object of research in this paper are the commercial banks operating in Bulgaria. The implicit innovations that banks have to put in place to meet the requirements of European legislation as well as those of a selective nature have been defined. The state of banks in relation to the introduced innovations has been revealed.