Модели на бизнес на предприятията в творческите индустрии
Автор: Владя Борисова
Резюме
Изследването разглежда същността на предприятията на творческите индустриии като основни техни структурни звена. Извежда спецификита на бизнеса с интелектуална собственост посредством структуриране на бизнес отношенията между представителите на малкия и средния бизнес и бизнес концентрациите на принципите на: проектната структура и хоризонталната и вертикалната структурни решетки. Изяснява видовото разнообразие на творческите предприятия, чрез анализа им като представители на малкия и средния бизнес и техните видове и представители на едрия бизнес – транснационални корпорации и конгломератни структури. Изследва моделите на бизнес поведение на предприятията, прилагани в процеса по създаване на творческия продукт като: модела на веригата на стойността; модела на потребителската полезност и модела на мрежовата полезност. Анализира моделите за бизнес растеж, свързани с промоцирането на продукта и неговата пазарна реализация като: модела на частичната модификация; модела на пазарния прозорец; модела на трансфер на имидж и този на монетаризация на външната среда.
Business Models of Enterprises in Creative Industries
The paper studies the nature of enterprises in creative industries as their primary structural links. It develops the specifics of the business with intellectual property by structuring business relationships between representatives of small and medium businesses and business concentrations on the principles of: project structure and horizontal and vertical structural grids. It clarifies the aspectual variety of creative enterprises through their analysis as representatives of small and medium businesses and types, and representatives of large businesses – trans-national corporations and conglomerate structures. It studies the enterprises’ business behavior models employed in the process of manufacturing the creative product such as: the chain worth model; the consumer usability model; the network usability model. It analyzes the business growth models regarding the promotion of the product and its market implementation such as: the partial modification model; the market window model; the image transfer model; the external environment monetarization model.