Маркетингова организация на услугите
Автори: Николай Щерев, Дариел Игнатов
Резюме
Маркетингова организация на услугите
След години на нарастване на пазарите на различните видове услуги за населението и за бизнес организациите и с оглед на „новите“ приоритети за ренесанс на индустрията като фактор за икономически растеж все повече се очертават горните граници за развитие на сектор „Услуги“. При очертаващите се тенденции и непрекъснато нарастваща конкуренция на фирми, предлагащи разнообразни бизнес и индивидуални услуги въпросите за маркетинга на услугите стават все по-актуални. Традиционното разбиране за маркетинга, неговата организация и приложение в сектора на услугите визира предимно средните и най-вече големите фирми, но то не е приложимо и респ. подходящо за използване от редицата микро- и малки предприятия. Съобразно горното, докладът представлява теоретико-методическо изследване на възможностите за организационно преструктуриране на микро- и малките фирми от сектор „Услуги“ с цел по-широко застъпване на маркетинга като част от тяхната обичайна дейност. При това докладът е структуриран по следния начин: теоретичните основи на организацията на маркетинга в първи параграф, методически указания за организационно преструктуриране на маркетинга във втория параграф, и изводи и обобщения в третия, заключителен, параграф.
Marketing Organization of Services
After years of growth for markets of different types of services for the population and for business organizations, and taking into account the “new” priorities for industry renaissance, the upper limits for the development of the “Services” sector have become increasingly delineated as a factor for economic growth. The issues of marketing of services become increasingly topical in light of the emerging trends and the ever-growing competitiveness of firms offering various business and individual services. The traditional understanding of marketing, its organization and implementation in the “Services” sector is aimed primarily at medium and, in particular, large firms, but it is not applicable and, respectively, appropriate to use by a number of micro- and small enterprises. In accordance with the aforementioned statement, the report is a theoretical and methodological study of the possibilities for organizational restructuring of micro- and small companies from the “Services” sector with the purpose of a more extensive study of marketing as part of their usual activity. As such, the report is structured as follows: the first paragraph covers the theoretical bases of the organization of marketing; the second paragraph is about the methodological instructions for the organizational restructuring of marketing; and the third paragraph contains conclusions and summaries.