Маркетингова оценка на списанията в България към 2016 г.
Автор: Гергана Маринова
Резюме
Несъмнено дигиталните медии са сред най-бързоразвиващите се медии в 21-ви век. В тяхно лице печатните медии срещат най-големия си конкурент. Стремейки се да търси отговор на актуални въпроси, обект на тази статия са едни от най-потърпевшите традиционни форми за доставяне на съдържание – списанията на българския пазар. Целта е да се направи маркетингова оценка на списанията в България към 31.05.2016 г. За целите на изследването е използвана следната методология – изготвен е изчерпателен списък от списания, към всяко едно е отправено запитване за първоначална година на излизане, броеве годишно, тираж и профил на читателската аудитория. Голяма част от данните са събрани и от портфолиата, достъпни на сайтовете на съответните медии. Открити са 271 заглавия на печатни списания, които са обособени в 14 литературни групи. Събрана е информация за първоначална година на отпечатване на общо 142 списания в различните групи. Периодичността на изданията е разделена на 2 групи – от 1-4 пъти годишно (79 броя) и от 5-12 пъти в годината (190 броя). Две от заглавията не е ясно в коя класация попадат. Въз основа на получената информация за тираж на изданията е сумиран общият тираж за всяка една литературна група поотделно. По отношение на критерия „читаемост средно на брой“, отговор е получен общо за 36 списания, като за много от тях се наблюдава завишена разлика в читаемостта спрямо тиража. Направени са обобщения и на база профил на читателската аудитория. Със своите 271 заглавия на българския пазар се оказва, че връзката между издатели и рекламодатели все още не е прекъсната. Читателите варират по пол, възраст, доход, образование и т.н., но изданията се оказват източник на информация за милиони читатели в различни сфери. Тези традиционни маркетингови канали все още съществуват благодарение на желанието на потребителите да получават качествено съдържание.
Marketing Assessment of the Magazines in Bulgaria towards 2016
Digital media is without a doubt fastest growing forms of media in the 21st century. With their ever expanding reach, print media’s biggest competitors are quickly making the old guard obsolete. This article deals with some of the worst affected traditional forms of content delivery – magazines in the Bulgarian market – and tries to find answers to this topical issue. The aim is to evaluate the marketing effectiveness of magazines in Bulgaria up until 31 May 2016. The methodology used in course this study is as follows: an extensive list of magazines was compiled and each magazine was asked to provide the year its first issue was published, the number of issues published per year, its circulation and readership profile. A significant portion of the data was also collected from portfolios available on the websites of the media in question. 271 print magazines, which were divided by subject matter into 14 groups. A total of 142 magazines from the different groups provided information on the year their first issue was published. The magazines were divided by frequency of publication into 2 groups: 1-4 times a year (79 titles) and 5-12 times a year (190 titles). For 2 of the titles, it was not established how often they are published. For the “average readership per issue” criterion, a total of 36 magazines responded. For many of them, there was a substantial difference between readership and circulation. Summaries were also made on the basis of readership profile. The total circulation of magazines whose subject matter made them suitable to be categorized in any group was summarized separately. With 271 titles on the Bulgarian market, it appears that the relationship between publishers and advertisers has not ended yet. Readers vary by gender, age, income, education, etc., but the publications have proven themselves to be a source of information in different areas for millions of readers. These traditional marketing channels still exist thanks to consumers willingness to obtain quality content.